Huomioi nämä kolme kokemuksellisen markkinoinnin trendiä ja onnistu sitouttamaan asiakkaasi

Posted by Roof on 19.12.2018 16:04:03

Karhu Pride - Kokemuksellinen markkinointi

Elämme murroksen aikaa; kuluttajat janoavat entistä enemmän jaettavia kokemuksia, jotka jättävät muistijäljen. Pysyäkseen mukana kuluttajien kelkassa, yritysten on vastattava tähän kehitykseen. Kokemuksellinen markkinointi ja brändikokemukset tarjoavat ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa ja sitouttaa tehokkaasti nykypäivän kuluttajia. Tässä artikkelissa esittelemme kolme kokemuksellisen markkinoinnin trendiä, joiden avulla pystyt luomaan sitouttavia brändikokemuksia.

Aisteja kutkuttelevia kokemuksia, jotka muistetaan. Niitä ihmiset haluavat nyt ja tulevaisuudessa – ja niitä myös yritysten on pystyttävä tarjoamaan erottuakseen informaatiomassasta.

Kokemuksellinen markkinointi ja brändikokemukset tarjoavat vaikutusvaltaisen keinon antaa asiakkaalle elämyksiä, jotka muistetaan. Kuten aikaisemmassa artikkelissamme kerroimme, kokemuksellisella markkinoinnilla pyritään aktivoimaan asiakkaan kaikki aistit luomalla mieleenpainuvia kokemuksia. Kaiken keskiössä on siis asiakkaan kokonaisvaltainen aktivointi, joka voidaan toteuttaa erilaisin keinoin aina tapahtumamarkkinoinnista ja -tuotannosta monikanavaisiin brändiaktivointeihin.

Kokemuksellinen markkinointi on tutkitusti tehokas tapa sitouttaa asiakkaita

Kokemuksellisen markkinoinnin tehokkuus ei ole tuulesta temmattu väite. Event Marketerin tekemän tuoreen tutkimuksen mukaan jopa 85 % kuluttajista on halukkaampia ostamaan yrityksen tarjoaman tuotteen tai palvelun, kun he ovat päässeet kokemaan yrityksen tarjoaman tapahtuman tai brändikokemuksen.

Ei siis liene epäselvää, että kokemuksellisen markkinoinnin ja brändikokemusten avulla pystytään huomattavasti vaikuttamaan brändimielikuvan rakentumiseen, ja siten vauhdittamaan tuotteen tai palvelun myyntiä.

Brändikokemuksilla ei siis paitsi kasvateta bränditunnettuutta ja medianäkyvyyttä, vaan myös tuodaan enenevissä määrin kassavirtaa ja kaupallista arvoa yritykselle. Tätä puoltaa Bizzabon tekemä selvitys, jonka mukaan 87 % yritysjohtajista uskoo brändikokemusten ja tapahtumien voimaan ja haluaa investoida niihin entistä enemmän tulevaisuudessa.

Enää ei riitä, että ollaan näkyvillä, vaan nyt pitää sekä näkyä, kuulua, maistua että tuntua. Seuraavaksi esittelemme kolme kokemuksellisen markkinoinnin trendiä, joita hyödyntämällä voit olla kärkijoukossa kasvattamassa yrityksesi liiketoimintaa.

Lataa kokemuksellisen markkinoinnin opas

1. Ota kantaa ja markkinoi hyvällä tarkoituksella

Yritysten yhteiskunnallinen vastuu on koko ajan yhä enemmän tapetilla. Kuluttajat ovat entistä tiedostavampia, ja he haluavat tehdä vastuullisia ja kantaaottavia valintoja. Tämä tarkoittaa sitä, että yritysten on vastattava tähän kysyntään. Tämän päivän menestyjiä ovat ne yritykset, jotka uskaltavat ottaa rohkeasti kantaa yhteiskunnallisiin epäkohtiin ja ajaa ihmisille tärkeitä asioita, kuten ympäristövastuullisuutta ja ihmisten yhdenvertaisuutta.

Hyvä esimerkki onnistuneesta kantaaottavasta brändikokemuksen luomisesta on olutbrändi Karhun osallistuminen seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen tasa-arvoa edistävän Helsinki Pride -tapahtumaan kesäkuussa 2018. Karhu oli monikanavaisesti esillä tapahtumassa avajaisia, päätösjuhlia ja sosiaalisen median kampanjointia myöten. Karhu onnistui puhuttelemaan tapahtumaan osallistuneiden aisteja ja jättämään selkeän muistijäljen brändistä ja sen arvoista.

2. Luo kokemuksia, joista ei haluta jäädä paitsi

Joko olet törmännyt nykynuorison keskuudessa tunnettuun FOMO-käsitteeseen? Fear Of Missing Out -sanoista tuleva lyhenne voidaan suomentaa poisjäämisen peloksi. Tämä pelko ei kuitenkaan ole ainoastaan nykynuorien jakama, sillä sosiaalisen median aikakaudella myös yhä vanhemmat ikäluokat saavat päivittäin some-kanavissaan jatkuvasti muistutuksia siitä, missä olisi trendikästä olla ja mitä olisi trendikästä tehdä juuri tällä hetkellä.

On kuitenkin sanomattakin selvää, että poisjäämisen pelko on ilmiönä merkittävimmillään kännykät käden jatkeenaan syntyneiden diginatiivien keskuudessa. Tutkimuksen mukaan 78 % milleniaaleista käyttää rahansa mieluummin kokemuksiin kuin materiaan. Tapahtumat ja kokemukset ovat siis kuumaa tavaraa, ja niitä jaetaan sosiaalisen median kautta globaalisti.

Erinomaisena esimerkkinä kokemuksellisuuden nousukiidosta toimii musiikkifestivaali Ruisrock, joka rikkoo kävijäennätyksiään vuosi toisensa jälkeen. Ruisrock ei ole enää tapahtuma, jonne mennään pelkästään musiikin takia, vaan sinne mennään kokemaan ja jakamaan ikimuistoisia elämyksiä kavereiden ja kanssajuhlijoiden kanssa. Ruisrock tarjoaa myös yrityksille merkittävän tilaisuuden rakentaa mieleenpainuvia brändikokemuksia, jotka tavoittavat sosiaalisen median jakojen kautta parhaimmillaan suuria massoja ja saavat rahan liikkeelle. On kuitenkin tärkeää ymmärtää, että kokemuksellisuuden aikakaudella vasemmalla kädellä mietityt konseptit eivät enää toimi – yllätykselliset ja viimeisen päälle hiotut konseptit nousevat tänä päivänä ylitse muiden.

3. Valjasta teknologia käyttöösi ja luo uniikkeja brändikokemuksia

Alati kehittyvä teknologia on muuttanut maailmaa; ostokset voi nykyään maksaa maksukortin tai käteisen sijaan kännykällä ja tilata ne napinpainalluksella kotiin, eikä musiikin kuuntelua varten enää tarvita CD-soitinta ja -levyjä, vaan maailmanlaajuinen musiikkitarjonta mahtuu kännykkääsi. Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka monella esimerkillä – ja fakta on se, että tulevaisuudessa samankaltaiset esimerkit senkun lisääntyvät.

Kehitystä ei kannata pelätä. Pikemminkin se kannattaa ottaa avosylin vastaan. Älyteknologia ja digitaalisuus mahdollistavat täysin uudenlaisten brändikokemusten luomisen. Esimerkiksi tapahtuma-applikaatioilla voidaan ohjeistaa ja osallistaa kävijäkuntaa ja tarjota täten entistä sujuvampi ja kokonaisvaltaisempi elämys.

Kokonaisvaltaisemman elämyksen lisäksi teknologiaa innovatiivisesti hyödyntämällä tapahtumatuotannossa ja -markkinoinnissa, voidaan tapahtumien ja kokemusten elinikää ja niiden vaikuttavuutta pidentää merkittävästi.

Teknologia kehittyy ja kokemuksellisuus kasvattaa jatkuvasti suosiotaan. Me autamme sinua luomaan unohtumattomia brändikokemuksia ja sitouttamaan asiakkaitasi innovatiivisesti kokonaisvaltaisten ja muistettavien elämysten kautta!

 Lue lisää ladattavasta oppaastamme:

Kokemuksellisen markkinoinnin trendit - Roof Productions

Lue lisää:

Kokemuksellinen markkinointi on paljon muutakin kuin tapahtumamarkkinointia
Salesforce Basecamp Helsinki 2018 -tapahtuma
Uponor 100-vuotisjuhla
Comptel Nexterday North -seminaari

 

Topics: kokemuksellinen markkinointi